Introduksjon ============ Dette dokumentet er ment å gi deg en kjapp og enkel forklaring på hva The Gathering (TG) er. Du vil få et lite overblikk på hva TG har vært tidligere, og hva det er nå. I tillegg vil du få en briefing på årets The Gathering. En liten overlevelsesguide med andre ord. Etter å ha lest dette dokumentet vil du forhåpentligvis ikke være redd for å ta deg en tur til The Gathering selv, eller å sende din sønn eller datter dit. Er du en potensiell deltaker som ikke får lov av foreldrene dine til å dra på TG, forsøk å gi dem dette dokumentet. Innholdsfortegnelse =================== Historie: Hva er TG? Hvem står bak TG? Tidligere TG, og forandringer Hvem arrangerer TG, og hva er KANDU? Årets TG: Tips om TG Pakkeliste Til deg som skal sende avkommet til TG Historie ======== Hva er TG? ---------- TG, kort for The Gathering, er kort forklart en årlig event for å samle ungdom med datainteresser på et og samme sted, slik at de kan utveksle erfaringer, meninger og være sosiale ansikt til ansikt, i motsetning til å kommunisere via digitale medier. TG ble første gang avholdt i 1992. På den tiden var Internett for privatpersoner lite utbredt. Det meste av kommunikasjonen mellom datainteressert ungdom foregikk i lokalmiljøet, eller via elektroniske oppslagstavler (også kallt BBS, etter den engelske betegnelsen Bulletin Board System). Datagruppen Crusaders innså at det var et udekket behov i Norge for unge dataentusiaster å kommunisere, så de bestemte seg for å prøve å arrangere det første The Gathering, TG92. Dette ble avholdt i Skedsmohallen i Lillestrøm, like nord for Oslo. I påsken skjedde det, og det var en knallsuksess. I overkant av 1000 personer fant veien til hallen den påsken, og like etterpå ble det også arrangert et miniparty, TG92 light på Skedsmo Videregående Skole, hvor over 500 stykker deltok. Det ble bestemt at The Gathering hadde livets rett, og selv om TG92 faktisk gikk med underskudd, bestemte Crusaders seg for å prøve igjen med TG93, på samme sted og samme tid. TG92 slo tydligvis godt an blandt deltakerene, for TG93 ble enda større. Det kom over 1500 mennesker fra hele landet. Hva er Crusaders? ----------------- Crusaders var (og er) en datagruppe som ble etablert i 1988. Alle medlemmene er polske jordbærplukkere, som har plukket jordbær på norsk jord i mange år tidligere. De kjørte opp hit hver sommer i sine slitne biler, og sov på første og beste campingplass som ikke nektet dem adgang. Dagene gikk stort sett med til å plukke jordbær (naturligvis), og på kvelden så moret de seg med å voldta norske enkefruer, gjerne fra Strømmen. Sommern 1988 ble litt anderledes for gutta, da en av de pådro seg en sykdom, som den gang gikk under navnet "databasillen". I tillegg var de jo ganske lei alle disse dumme damene, så i kraftig alkoholrus fant de ut at "nei nå skal vi stifte en datagruppe gitt!". Og slik ble det. De glemte heller ikke helt sine lausunger i Strømmen, så de flyttet sammen inn i et hus der. Og snipp snapp snute så var fristen til å endre på guiden ute! Tidligere TG, og forandringer ----------------------------- På de første TG'ene var det demoer som sto sentralt i fokus. En demo er kort forklart en demonstrasjon av hva en datagruppe klarer å prestere av programmering, grafisk design/effekter og musikk ved hjelp av en datamaskin. De forskjellige gruppene konkurrerte mot hverandre i forskjellige kategorier, hvor man hadde delt opp i forskjellige typer datamaskiner, og også på filstørrelse (hvor avansert kunne man lage en demo uten at størrelsen overgikk så-og-så mye). Det var også konkurranser i grafikk og musikk hver for seg, i tillegg til noe man ikke forventer å se på et dataparty: fotballturnering! Det var også en stor grad av verving til datagrupper, hvor folk ble vervet inn på bakgrunn av hva de klarte å vise frem. Hvis det var noe man lurte på, så var det mulig å gå rundt og spørre en som satt og holdt på med noe interessant om hvordan han fikk til det-og-det. De første TGene hadde ikke noen Internett-tilgang, ei heller var det utbredt med nettverk mellom datamaskinene, så all swapping (bytting av data og informasjon) foregikk for det meste med disketter. Dette ga igjen opphav til en konkurranse: diskettkastekonkurranse. Her var det om å gjøre å kaste disketter lengst mulig. Mangel på nettverk gjorde også hele partyet ganske sosialt, da man ofte gikk rundt og pratet med andre mennesker og lærte litt av hverandre på den måten. Det som også var med fra starten var filmrommet, hvor man viste laserdisc-filmer på storskjerm i en minikino. Når Internett ble mere utbredt, og også de som ikke var SÅ inne i datamiljøet fikk nyss om The Gathering, tok TG en litt anderledes vending. Spill med støtte for nettverk, og prisreduksjon på nettverksutstyr gjorde også sitt for å gi TG et litt mere kommersielt preg, hvor det ble gitt mindre og mindre oppmerksomhet til konkurransene, og mere og mere oppmerksomhet mot kopiering og å møte de man har snakket med på nettet ansikt til ansikt. The Gathering vokste i størrelse for hvert år som gikk, og ble i tillegg avholdt på forskjellige steder i landet (TG94 i Rykkinhallen utenfor Oslo, TG95 i Stavanger) før TG96 ble avholdt i Vikingskipet, som det eneste store nok alternativet. TG96 hadde over 3000 deltakere, og var en knallsuksess. I tillegg hadde Vikingskipet vekstpotensiale, så der har TG blitt avholdt hver eneste påske siden, og i år med over 4000 deltakere. Hvem arrangerer TG, og hva er KANDU? ------------------------------------ The Gathering opplevde en enorm vekst, og etter et par år innså man at en datagruppe ikke ville klare å holde kontroll alene. KANDU ble stiftet av medlemmer fra tidligere omtalt Crusaders og andre grupper fra samme miljøet. Formålet var å vise også mennesker utenfor miljøet, ikke minst næringslivet og potensielle sponsorer, hva The Gathering handler om, og hvilken betydning arrangementet har. KANDU står for Kreativ Aktiv Norsk Data Ungdom, og har som mål å bidra til økt interesse og stimulering av unge dataentusiaster, blant annet med dataparties, og ikke minst The Gathering, som samlingspunkt. De har også i stor grad lykkes, da The Gathering er et meget stuerent arrangement, hvor det gjerne dukker opp talentspeidere fra forskjellige firmaer for å snuse på unge talenter. Mang en ung datanerd har fått tilbud om jobb takket være The Gathering. Med en deltakermasse på over 4000 personer, på et arrangement som foregår 5 døgn i strekk, så sier det seg selv at det trengs personale for å drive det hele. KANDU er en non-profit organisasjon, og knytter til seg over 150 frivillige til å arrangere The Gathering hvert år, med forskjellig bakgrunn og spesialområder. Alle i crew (som det heter) er like viktige, og det legges stor vekt på sosialt samhold før og etter arrangementet. Crew er delt inn i forskjellige spesialområder, som hver for seg har et ansvarsområde og en intern struktur. På toppen sitter styret i KANDU/administrasjonen, og har det store overblikket over hele arrangementet. Under der igjen er crew delt opp i forskjellige team, med hver sin teamleder, som har ansvaret for sitt team, som består av alt fra 6 til 56 menn/kvinner. Arbeidsområdene dekker et bredt spektrum, fra arrangering av demo-konkurranse til vakthold i og utenfor hallen. Man forsøker også å ha et nært samarbeid med brannvesen, helsetjeneste, politi og øverige instanser, for at det hele skal foregå så problemfritt som overhodet mulig. Småproblemer vil så klart alltid oppstå, men når mange av crew har vært med fra starten av så er de høyst kompetente til å løse ethvert problem som måtte dukke opp. Årets TG ======== I år, som siden 1996, blir The Gathering avholdt i Vikingskipet i Hamar. Her har vi funnet oss godt til rette, og vi har et utmerket samarbeid med Vikingskipet og apparatet rundt. Det hele begynner onsdag den 19. april kl 9, og avsluttes søndag den 23. april. Deltakere må forhåndskjøpe billett, som koster 475 kroner. Jenter betaler også i år like mye som gutter. Det gis rabatt til folk som reiser fra land utenfor skandinavia. Inkludert i prisen er en bordplass på 80cm bredde, og 120cm dybde, en stol å stitte på samt en tilkobling til nettverket (10 Mbit Twisted Pair). Deltakere må ha med seg egen PC, skjerm, og alt annet de måtte trenge i løpet av påsken. Se gjerne liste lenger ned for tips om hva man trenger å ta med. Når man ankommer hallen får man lov til å slippe inn i et utvidet inngangsparti, hvor man står i kø innendørs for å løse inn billetter samt få utdelt adgangstegn (armbånd). Etter at man har fått det kan man bevege seg fritt inn og ut av selve party-området, og bære inn utstyr og annet man måtte ha med seg. Alle deltakere får også utdelt en goodie-bag med gratis T-skjorte, CD-plate med demoer/informasjon og litt informasjon. Vi vil ha et stort mannskap klart til å svare på eventuelle spørsmål deltakerene måtte ha. Etter det første inntrykket vil Tech-team være behjelpelig med å løse problemer man måtte ha med å sette opp maskinen, eller å koble seg på nettverket. Etter innrykksdagen flyttes adgangskontrollen ut til hovedinngangen til Vikingskipet, og det blir anledning for gjester å kjøpe dagspass for å besøke folk de kjenner, eller rett og slett bare få et innblikk i hva The Gathering er. Og tro oss, hvis du aldri har sett tusenvis av lysende PC-skjermer på en gang, så er dette et ganske så spektakulært syn! Vikingskipet er ustyrt med et stort antall garderober og dusjer, og det er avsatt plass på tribunene for folk som skal sove. Det er IKKE mulig å sove under bordene av brannsikkerhetshensyn, all soving må foregå på tribunene! Når det gjelder mat så er det en døgnåpen kafeteria som serverer middag til en rimelig penge. I Vikingskipet er det også flere stands hvor man kan få kjøpt billig datautstyr og bøker eller prøve laser-tag spill (hos Megazone). Det er egen minibank i Vikingskipet, og både kafeteriaen og de fleste forhandlerene tar dessuten kort. Det er kort å gå til Hamar sentrum (5-10 minutter), hvor man finner kjøpesenter med matvarer, klær og alt annet man måtte ha behov for. Under hele arrangementet har vi et eget vakt-team tilstede som passer på inne og utenfor hallen, og tar seg av eventuelle problemer som måtte oppstå. Vi har også et eget førstehjelps-team tilgjengelig som tar seg av småskader, utmattelser eller andre akutte medisinske situasjoner som måtte oppstå. Vi har også et samarbeid med legevakten og ambulansetjenesten hvis det skulle oppstå mer alvorlige situasjoner. Tips om TG ---------- The Gathering er et stort arrangement, med mange mennesker med forskjellige bakgrunn, alle med spesielle behov og forutsetninger. Det kan være lett å gå på en smell hvis man ikke er litt forberedt på hva TG er, men heldigvis er det lett å forberede seg! Tipsene nedenfor er basert på årelang erfaring hos både crew og deltakere, og vi anbefaler at du leser dem nøye før du feirer påsken din hos oss! - Ta med deg sovepose, liggeunderlag, håndkle og et par klesskift! Søvn er MEGET VIKTIG! Ikke vær dum, det er IKKE feigt å sove! Dette kan vi knapt få sagt nok, så vi sier det igjen: SOV! Det er også en selvfølge at man dusjer og skifter klær av hygieniske årsaker, ikke noe er verre enn dårlig hygiene! - Gå til innkjøp av et lite låsbart pengeskrin du kan putte verdisaker i! Selv om vi passer på, og det stort sett bare er ærlige og snille mennesker der så er det alltid noen sure epler. - Reis ikke alene! Dra gjerne sammen med noen, og sitt sammen med dem. Da kan man passe litt på hverandre og hverandres datautstyr, og det hele blir desto mer sosialt når man kjenner noen der fra før. - Ta med en mobiltelefon, og husk lader! Da kan folk få fatt i deg, det være seg andre deltakere i hallen, eller mor og far hjemme. Det gjør det også enklere hvis du skal få besøk, bestille mat fra steder utenom hallen etc. - Gå til innkjøp av drikke på en vanlig matvarebutikk, det sparer du mange penger på. Kjøp gjerne litt brødmat også, og litt snacks, det er jo tross alt ferie :-) - Ha alltid litt penger i cash, selv om du bruker kort! Da er du sikret i tilfelle du mister kortet, eller noe annet går galt. - Og igjen, FÅ DEG NOK SØVN! Pakkeliste ---------- [ ] billetten [ ] datamaskin [ ] strømkabler, lydkabler, skjermkabel, evt strømfordeler [ ] backup CDer, driverdisketter/CD-ROM i tilfelle du må reinstallere [ ] mus og musematte [ ] hodetelefoner (fungerer også som hørselvern) [ ] nettverkskort som støtter TP (Twisted Pair) [ ] tannbørste, barbersaker, såpe, deoderant [ ] billetten [ ] håndkle (1 eller 2) [ ] rene klær, et par klesskift. [ ] sokker, og evt et par varme sokker til å ha utenpå de vanlige [ ] en pose eller to til å putte skittent tøy i [ ] mat. anbefaler å kjøpe et ferdigoppskjært brød + pålegg Det vil bli solgt mat i hallen, men litt brød kommer alltid godt med. [ ] cola. Du kommer til å drikke mye. [ ] billetten! [ ] snop. Det er ferie, og du vil kose deg litt. [ ] penger! Dette er meget viktig! Hvor mye kommer an på deg selv, men det går alltid mer enn man tror. [ ] mobiltelefon, så mamma kan nå deg. [ ] billetten! [ ] sovesaker. liggeunderlag, sovepose, pute. [ ] disketter. gamle er de, men fortsatt nyttige [ ] penn og papir [ ] fotoapparat, for ingen vil tro deg når du sier du har vært på TG00 [ ] lesestoff. Kjekt å ha på reisen til/fra [ ] påskeegg [ ] billetten! [ ] legitimasjon, førerkort, minibankkort [ ] bind, tamponger (fortrinnsvis hvis du er jente) [ ] kondomer/p-piller ;-) [ ] CD/kassett/MD med musikk, evt en walkman/discman/minidisc i tillegg [ ] bussbillett/togbillett/flybillett [ ] medisiner du er avhengig av [ ] BILLETTEN! Du trenger IKKE å ha med deg følgende: [ ] kjøleskap [ ] microbølgeovn [ ] telt [ ] høytalere på størrelse med oslo plaza [ ] 33" widescreen TV [ ] mamma Til deg som skal sende avkommet til TG -------------------------------------- Kjære forelder, Selv om vi ikke kan personlig garantere for din sønn eller din datters sikkerhet og velvære på The Gathering, så kan vi garantere deg at vi vil gjøre vårt ytterste for at han/hun skal få en fin påske og komme helskinnet hjem igjen. Vi stiller mannsterke med 150 menn og kvinner i alle aldre for å passe på og få arrangementet til å foregå så knirkefritt som mulig. Vi har holdt på siden 1992, og mange av oss startet selv som unge deltakere før vi ble med i crew for å være med å arrangere dataentusiastenes årlige Happening med stor H. Vi prøver, blant annet ved hjelp av dette dokumentet, å forberede folk godt nok på hva TG er, og også under selve arrangementet ha informasjon i fokus, samt være til hjelp for deltakerene, og foreldre, på alle mulige måter. Før og under TG er du velkommen til å ta kontakt med oss hvis du har noen spørsmål om arrangementet. Vi vil ha en døgnbemannet vakttelefon under arrangementet, og en døgnåpen resepsjon for dem som ønsker å stikke innom. Av bemannings- og praktiske hensyn ønsker vi at all kommunikasjon før selve arrangementet foregår per email, men vi vil alikevel ha begrenset mulighet til å svare på spørsmål per telefon 22 20 59 53 Selv om vi ikke har noen offisiell aldersgrense, så frarådes det på det sterkeste at unge under 16 reiser alene til oss. Det er derimot du som kjenner ditt barn best, og kan avgjøre om det er forsvarlig å sende han/hun til The Gathering. I alle tilfeller anbefaler vi at han/hun er utstyrt med en mobiltelefon, slik at du kan få direkte kontakt hvis det er ønskelig. Som en ekstra sikkerhetsfaktor, skriv ned billettnummeret fra billetten, det gjør det enklere for oss å finne vedkommende i de tilfeller du må gå via oss. VELKOMMEN TIL THE GATHERING 1900 Med vennlig hilsen, KANDU, organisasjonen bak Skrevet XX-MAR-2000 av FaceMan